FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy Profil Rejestracja Zaloguj

RSS
 Ogłoszenie 
UWAGA: PROSIMY ZAKŁADAĆ KONTA I LOGOWAĆ SIĘ NA FORUM TYLKO Z DOMENY E-MANTA.EU. FORA STOLARSKIE POD INNYMI DOMENAMI NIE MAJĄ Z NAMI NIC WSPÓLNEGO.

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: FPHUMANTA.EU
2008-11-16, 21:42
Połączenia czopowe
Autor Wiadomość
krzysztof 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2008
Posty: 69
Skąd: Polska
Wysłany: 2008-11-16, 21:35   Połączenia czopowe

witam
chciałbym się dowiedzieć jakie zasady należy stosować łącząc elementy drewniane na czopy, w szczególności interesuje mnie:
dla przykładu powiedzmy że chce połączyć elementy drewniane o szerokości 10 cm i grubości 3 cm;
- jaką długość powinien mieć czop?
- jaką szerokość? czy stosuje się także czopy na całą szerokość elementu?
- czy wpust musi mieć idealne wymiary na czop? czy mogą być jakieś luzy? np. na głębokość?
- jak nakładać klej? na które elementy?
- czy sklejając takie połączenie należy je ściskać w ściskach?

to chyba wszystkie, chociaż wszelkie inne uwagi mile widziane;

pozdrawiam
Krzysztof
 
 
adi 
MODERATOR


Pomógł: 35 razy
Wiek: 34
Dołączył: 26 Gru 2007
Posty: 1701
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2008-11-16, 22:13   

-długość czopu zależy od tego jak silne ma być połączenie - zwykle im dłuższy tym lepiej,
-nie wiem czy dobrze Ciebie zrozumiałem, ale na całą szerokość to się nazywa połączenie na obce pióro,
-może mieć luz na głębokości 2-3mm jak również na szerokości -główna wytrzymałość połączenia do duża powierzchnia klejowa na szerokich płaszczyznach wpustu.
- kleju nie zawadzi dać i na obydwie powierzchnie,
- w ściskach lepiej dociągniesz połączenie, nie zawsze jest to konieczne, ale zawsze ściskam :mrgreen: .


Dodam, że grubość czopu nie większa niż połowa grubości elementu (w przykładzie ok. 15mm).
 
  Mój stan
 
RobWan 

Spec 2: MDF gięty
Spec 3: Meble drewniane
Pomógł: 63 razy
Wiek: 47
Dołączył: 04 Sie 2007
Posty: 9719
Skąd: Swarzędz
Wysłany: 2008-11-16, 22:21   

Długość zależy od obciążenia. Na ścinanie krótki, na zginanie długi.
Czop na całą szerokość elementu stosuje się tam gdzie nie potrzeba aby ładnie wyglądało.
Luz taki aby włożyć bez walenia młotkiem bo inaczej klej wytrzesz.
Klej na z psychologicznego punktu widzenia na dwie strony nakładać. No chyba, że chcesz robić produkcję i dziennie kleisz 10000 elementów to na jedną stronę nakładać :lol:
Ściskać jeżeli połączenia widoczne, lub się rozłazi. Jak jakieś ramy konstrukcyjne to nie ma po co.

Robert
_________________
˙zsıʍóɯ ɯʎzɔ o 'ɐıɔęɾod zsɐɯ ǝıu ıʞódop 'ǝʇsoɹd ʇsǝɾ oʞʇsʎzsʍ
 
  Mój stan
 
krzysztof 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2008
Posty: 69
Skąd: Polska
Wysłany: 2008-11-16, 23:37   

a mam jeszcze pytanko można czy można tak zrobić że czop jest prostokątny, a otwór na niego półokrągły?
chodzi o to że czop robię na frezarce frezując deskę z 4 stron, a otwór pod ten czop wykonuję na wiertarce poziomej wiertłem, więc nie jest on prostokątny;
czop byłby odpowiednio krótszy na szerokości, aby wszedł dobrze w otwór;
czy stosujecie taka technikę czy jednak należy dopasować kształt czopa do otworu?
 
 
RobWan 

Spec 2: MDF gięty
Spec 3: Meble drewniane
Pomógł: 63 razy
Wiek: 47
Dołączył: 04 Sie 2007
Posty: 9719
Skąd: Swarzędz
Wysłany: 2008-11-16, 23:44   

Jak pracuje na zginanie (w płaszczyźnie gdzie chcesz zrobić luz) to trzeba dopasować, jak na ścinanie/rozciąganie/ściskanie nie trzeba.

Robert
_________________
˙zsıʍóɯ ɯʎzɔ o 'ɐıɔęɾod zsɐɯ ǝıu ıʞódop 'ǝʇsoɹd ʇsǝɾ oʞʇsʎzsʍ
 
  Mój stan
 
ptoki 

Spec 2: skrobidecha
Pomógł: 11 razy
Wiek: 36
Dołączył: 30 Maj 2008
Posty: 420
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2008-11-17, 12:25   

Jeśli czopów robisz kilka to opłaca się zainwestować d dobre dłuta i nauczyć się je wykonywać ręcznie. Jeśli robisz ich dużo to warto zbudowac sobie pomocnik do frezarki którym będziesz wykonywał powtarzalne i dokładne czopy.

Wersja ręczna:
Ostre dłuto wąskie, ostre dłuto szerokie, Nożyk do trasowania linii, kątownik.
Natrasować nożykiem linie. To bardzo ważne aby zrobic to precyzyjnie, nacięcie nozykiem pomoże trzymać dłuto w odpowiednim miejscu.
Wywiercic/wyfrezować co trzeba, poprawić dłutem do równości.
Warto zrobić otwór i czop ciutke rozszerzający się (taki trochę jaskółczy ogon). Naprawdę ciutkę. Dzięki temu klej będzie działał trochę jak klin. Ale naprawdę leciutko. W praktyce zrobic równo ale trzymać sie tolerancji od strony kształtu tego "ogona"

Wersja mieszana:
Wpusty zrobić ręcznie a czopy na listwach na pile. trzeba mieć piłę o regulowanej wysokości i sobie ją precyzyjnie ustawić. Do tego zderzak (polecam zbudowanie sanek bo prowadzenie klocka przy prowadnicy może być mało precyzyjne, klocek zawsze sie lekko krzywi zwłaszcza przy nacinaniu długich listewek.

Cięcie takich czopów robi sie tak:
Najpierw optymalizuje sie budowę mebelka aby potrzebne było jak najmniej róznych wymiarów czopów :)
Następnie grubościuje się listewki na jednakowe wymiary.
Ustawia się piłę bardzo nisko tak aby wycinała tylko rowek odpowiedniej głębokości w listewce. I dodatkowo prowadnicę/zderzak aby wycinać ten rowek w odpowiedniej odległości od końca.
Następnie jest z górki.
Pierwsze cięcie robi się przy prowadnicy a kolejne juz z ręki odsuwając listewkę od prowadnicy. W ten sposób wycina sie kilka rowków które bardzo łatwo wyłamać dłutem lub wręcz wystarczy je wyłamać samą piłą (listewka na środku tarczy i pociągnąc listewkę _delikatnie_ prostopadle do tarczy).
Takie czopy będą bardzo powtarzalne i robi sie je troche szybciej niz frezarką.

Uwaga optymalizacyjna.
Tak naprawdę takie czopy robi sie albo idealnie na wymiar albo istotne jest aby środkowa część listewki trzymała odpowiedni wymiar. czyli czop z jednej strony robimy ciutkę dłuższy a następnie ustawiamy zderzak nie na całą długość listewki a na te właśnie wykonane wycięcie. Nie jest to problem bo mozna to montowac po drugiej stronie tarczy więc przy odrobinie szczęścia nic nie trzeba przemontowaywać.

Wersja pełna maszynowa:
Zbudować sobie pomocnik do frezowania czopów i wpustów. Kupic dobry frez spiralny.
Pomocnik zbudowac wg przepisów w shopnotesach.


Czopy powinny wchodzic lekko. Jeśli potrzebny jest młotek to znaczy że jest źle.
Wychodzic mogą z lekkim oporem.
Same, naturalnie powinny trzymać zadany kąt.
Może byc luz na dnie Tamta powierzchnią i tak klej słabo trzyma (ale trochę trzyma :) )
W shopnotesach sugerują że grubość czopu ma byc max 1/3 grubości elementu z wpustem.
Ale z tego co czytam to są różne szkoły (koledzy sugerują 1/2).

Czopy czterostronne są mocniejsze na zginanie. Po prostu dodatkowa powierzchnia tworzy "oparcie" przy zginaniu. Są tez estetyczniejsze (bo nie widac szczeliny) ale trochę trudniejsze do wykonania.
Ale dwustronne dobrze wykonane nawet tam gdzie to widać nie powinny razić.

Ja narazie robie same proste na pile. Ale planuję sobie zbudowac pomocnik to frezarki aby sobie takie ładne powtarzalne, po zaokrąglane frezować.
_________________
Jeśli się mylę, proszę o naprostowanie.
 
 
 
krzysztof 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2008
Posty: 69
Skąd: Polska
Wysłany: 2008-11-17, 18:32   

ok, dzięki za porady;
mam jeszcze pytanie do Was, jakimi wy narzędziami i w jaki sposób wykonujecie takie połączenia?
 
 
adi 
MODERATOR


Pomógł: 35 razy
Wiek: 34
Dołączył: 26 Gru 2007
Posty: 1701
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2008-11-17, 20:37   

Ja najczęściej wykonuję wpusty wiertarko-frezarką poziomą na krawędziach płyt lub na graniakach(np. nogi od stołu), frezarką górnowrzecionową ręczną na większych płaszczyznach , czopy na frezarce dolnowrzecionowej lub górnowrzecionowej w stoliku (zależy od ilości jak 20 stołów to dolnowrzecionowa), często zamiast wycinać czop z elementu robię gniazda w obu elementach i strugam listwę, zaokrągloną na krawędziach, z której wycinam łączniki.
_________________
Materialy dla stolarzy
 
  Mój stan
 
ptoki 

Spec 2: skrobidecha
Pomógł: 11 razy
Wiek: 36
Dołączył: 30 Maj 2008
Posty: 420
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2008-11-18, 10:19   

Adi twoja metoda nazywa sie po usańsku "loose tenon". To tak dla ułatwienia szukania w shopnotesach :)
_________________
Jeśli się mylę, proszę o naprostowanie.
 
 
 
adi 
MODERATOR


Pomógł: 35 razy
Wiek: 34
Dołączył: 26 Gru 2007
Posty: 1701
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2008-11-18, 10:41   

a po polańsku to połączenie wpustkowe :-P
_________________
Materialy dla stolarzy
 
  Mój stan
 
ptoki 

Spec 2: skrobidecha
Pomógł: 11 razy
Wiek: 36
Dołączył: 30 Maj 2008
Posty: 420
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2008-11-18, 10:55   

Z tego co czytałem takie połączenie poprawnie wykonane jest tak samo wytrzymałe jak zwykły czop. Więc jeśli ktos sobie zbuduje pomocnik do frezarki aby takie połączenia wykonywać i naprodukuje sobie takich wpustek to póżniej połączenia robi się szybko i precyzyjnie. Tak naprawde to odpowienik domino festoola. Sam jeszcze nie testowałem ale sądzę że warto.
_________________
Jeśli się mylę, proszę o naprostowanie.
 
 
 
adi 
MODERATOR


Pomógł: 35 razy
Wiek: 34
Dołączył: 26 Gru 2007
Posty: 1701
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2008-11-18, 11:06   

Lubię to połączenie szczególnie za to, że mając nieduży luz na długości wpustu muszę się tylko martwic o dokładność jednej współrzędnej wymiaru, na drugiej mam ok. 2mm luzu do poprawienia (nie to co przy kołkach :roll: ), i jest naprawdę mocne. Połączenie dokładnie takie jak Domino, tyle że frezując je masz większą elastyczność (średnica frezu, długość i głębokość wpustu) kosztem szybkości w porównaniu z Domino.
_________________
Materialy dla stolarzy
 
  Mój stan
 
jaco 


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 27 Mar 2008
Posty: 1383
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2008-11-18, 12:32   

Dużym ułatwieniem przy wykonywaniu wpustów za pomocą frezarki górnowrzecionowej umieszczonej pod stolikiem oprócz odpowiedniej przykładki jest mechanizm automatycznego podnoszenia frezarki przy użyciu np wkrętarki (znajomy wykorzystał silnik od wycieraczek plus transformator)
Więcej można znaleźć tutaj
Rozwiązanie ciekawe dla majsterkowiczów chcących usprawnić pracę w warsztacie :->
_________________
Jaco
 
 
krzysztof 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2008
Posty: 69
Skąd: Polska
Wysłany: 2008-11-20, 19:44   

adi napisał/a:
Ja najczęściej wykonuję wpusty wiertarko-frezarką poziomą na krawędziach płyt lub na graniakach(np. nogi od stołu), frezarką górnowrzecionową ręczną na większych płaszczyznach , czopy na frezarce dolnowrzecionowej lub górnowrzecionowej w stoliku (zależy od ilości jak 20 stołów to dolnowrzecionowa), często zamiast wycinać czop z elementu robię gniazda w obu elementach i strugam listwę, zaokrągloną na krawędziach, z której wycinam łączniki.


a czym wykonujesz te wpusty na wiertarce poziomej? frezem, wierteł? jeśli możesz to napisz dokładnie jakiej firmy, jaki model, bo kupiłem sobie zestaw wierteł do dłutowania firmy Proma, ale praca nimi to masakra, idzie jak krew z nosa - poza tym wiertło tak jakby schodzi w kierunku słoi, więc otwory uciekają w kierunku tak jak idą słoje;
i jeszcze pytanko jak wykonujesz te wpusty, to jak to dokładnie robisz, np. wybierasz stopniowo na całej długości wpustu, czy wbijasz się na głębokość i jedziesz w bok? (ile czasu zajmuje ci wykonanie jednego wpustu?);
 
 
jaco 


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 27 Mar 2008
Posty: 1383
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2008-11-20, 19:50   

krzysztof napisał/a:
bo kupiłem sobie zestaw wierteł do dłutowania firmy Proma

Korzystasz z niego na wiertarce stacjonarnej? Jak oceniasz ten zestaw? Rozważałem zakup czegoś takiego ale na razie się wstrzymałem więc może pomożesz rozwiać wątpliwości :->
_________________
Jaco
 
 
krzysztof 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Mar 2008
Posty: 69
Skąd: Polska
Wysłany: 2008-11-20, 20:01   

jaco napisał/a:
krzysztof napisał/a:
bo kupiłem sobie zestaw wierteł do dłutowania firmy Proma

Korzystasz z niego na wiertarce stacjonarnej? Jak oceniasz ten zestaw? Rozważałem zakup czegoś takiego ale na razie się wstrzymałem więc może pomożesz rozwiać wątpliwości :->


tak jak pisałem wyżej - masakra, w ogóle to te wiertła jak dla mnie są jakieś strasznie tępe, wwiercanie się w materiał idzie topornie jak diabli, a dłutowanie jeszcze gorzej, więc moja rada trzymaj się od tego z daleka;
używałem ich na wiertarce poziomej;
 
 
jaco 


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 27 Mar 2008
Posty: 1383
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2008-11-20, 20:04   

Obawiałem sie właśnie tego, że będzie to ciężko pracowało. W końcu w stacjonarnej dłutownicy opuszcza się cały korpus, a do tego jest duża dźwignia. Jak widać nie bez powodu. Po raz kolejny okazuje się, że niektóre rzeczy dobrze wyglądają tylko na obrazku :-(
_________________
Jaco
 
 
adi 
MODERATOR


Pomógł: 35 razy
Wiek: 34
Dołączył: 26 Gru 2007
Posty: 1701
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2008-11-20, 20:44   

Cytat:
a czym wykonujesz te wpusty na wiertarce poziomej? frezem, wierteł?


Najczęściej stosuję zwykłe frezy proste przeznaczone do frezarki ręcznej, od 6 do 20 mm średnicy , czasem kiedy potrzebuję bardzo głęboki wpust (np pod zamek w drzwiach) stosuję frezo-wiertła (taki długi frez palcowy z dwoma ostrzami - firmy nie znam bo mam w spadku).

Cytat:
i jeszcze pytanko jak wykonujesz te wpusty, to jak to dokładnie robisz, np. wybierasz stopniowo na całej długości wpustu, czy wbijasz się na głębokość i jedziesz w bok? (ile czasu zajmuje ci wykonanie jednego wpustu?)


Jednocześnie zagłębiam się powoli i przesuwam stolik na boki na pełną szerokość wpustu , wwiercanie się na pełną głębokość to kiepska metoda. Wykonanie wpustu 20x60x30 to kilkanaście sekund + zamocowanie materiału zaciskiem mimośrodowym (chwila).
_________________
Materialy dla stolarzy
 
  Mój stan
 
RobWan 

Spec 2: MDF gięty
Spec 3: Meble drewniane
Pomógł: 63 razy
Wiek: 47
Dołączył: 04 Sie 2007
Posty: 9719
Skąd: Swarzędz
Wysłany: 2008-11-20, 22:40   

krzysztof napisał/a:
jak wykonujesz te wpusty

Ja początek i koniec do końca nawiercam. Potem po kilka mm w prawo i lewo wybieram.

Robert
_________________
˙zsıʍóɯ ɯʎzɔ o 'ɐıɔęɾod zsɐɯ ǝıu ıʞódop 'ǝʇsoɹd ʇsǝɾ oʞʇsʎzsʍ
 
  Mój stan
 
REKLAMA

cena do uzgodnienia
reklama@e-manta.eu



Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template xabbBlue v 0.1 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne

  sklep manta

 


sygnatura

 


sklep manta MFT3

 


bebilon

 


mitex

 


schody.pl

 


facebook firma

 


facebook forum

 


youtube

 


google

 


statystyki


sznurkownia
Katalog stron