FORUM STOLARSKIE

Obróbka materiałów - jak zrobic taka brame?

melanrz - 2009-04-06, 23:43
Temat postu: jak zrobic taka brame?
Witam, nie wiem czy w dobrym ziale umiescilem temat, ale nie znalazlem jakiegos bardziej konkretnego... Dlatego nawet jest jest w zlym miejscu prosze o nieprzenoszenie, gdyz jestem nowy na forum i moglbym go zgubic;)

A teraz do rzeczy...
ostatnio mialem kupic brame za 300zl, jednak wiadomo w super extra stanie nie jest, bo za te pieniaze nowej sie nie kupi, ale po kalkulacji kosztow taniej i przyjemniej bedzie zrobic brame samemu... Myslalem o czyms takim...



Na gorze jest schemat ramy, a na dole gotowa brama. Poczatkowo myslalem wyspawac rame z kątownika, ale znajomy podrzucil mi pomysl, by zrobic ja z drewna... Myslalem o zakupie łat o grubosci 4x6cm... Tylko czy one wytrzymaja ciezar reszty desek? Moze ma ktos doswiadczenie z czyms takim? Brama nie ma byc tymczasowa, a raczej na stale.... No powiedzmy na 10 najblizszych lat:) wiec oczywiste jest ze drewno bede musial zaimpregnowac... Prosze o opinie..
Aha sztachety ze tak powiem myslalem zakupic w tartaku (deski lub takie deski nieobrzynane). Choc nawet liczac koszty desek zakupionych w praktikerze wyszlo mi za sztachety ok 200zl, wiec zakup w tartaku bedzie tanszy... I tez w sumei nie wiem jakiej grubosci kupic, bo do drewnianej ramy napewno im ciensze tym lepsze... Prosze o w miare szybka pomoc, bo na dniach chce sie zabrac za robienie bramy...

ptoki - 2009-04-07, 08:53

Same deski nie ważą tyle aby taką ramę obciążyć w stopniu takim aby brama się zdeformowała. Bardziej bym się obawiał z ktoś sie będzie na bramie wieszał i ją pokrzywi.

Napisz jakie wymiary mają mieć poszczególne elementy bo teraz tylko z grubsza widać jakie całość ma mieć wymiary.

Na pewno połączenia na wpust na rogach i dodatkowo wyfrezowania pod listewkami usztywną konstrukcję dosyć mocno.

Czyli takie połączenie na rogu http://en.wikipedia.org/wiki/Bridle_joint
Takie na przekątną (można zrobić troche dalej od samego rogu) http://en.wikipedia.org/wiki/Lap_joint

Te wycięcia na listewki można też uznać za lap joint. Wtedy wystarczają dwa wkręty per listewka/sztachetka bo boki wyfrezowania usztywniają konstrukcję.

melanrz - 2009-04-07, 09:15

skrzylo bramy ma miec okolo 1.50 wysokosci, wiec mysle, ze rama bedzie wysoka na jakies 1,30 m a szeroka na 2 metry.

Na takie polaczenia bym nei wpadl, choc teraz tak myslac, rzeczywiscie napewno lepiej spelnia swoja funkcje jak tlyko gwozdzie. Zastanawialem sie wczesnie tez, czy nie dac dwoch poprzecznych listewek a nie jednej by tworzyly litere X, ale to chyba zbedne...'
Aha.. rozumiem o polaczeniach na rogu, a nie bardzo łapie jak zamontowac te listewke na skos, by byla poprawnie zamontowana

ptoki - 2009-04-07, 09:44

Druga przekątna jest jak najbardziej pożądana.
W środku stosujesz lap joint tyle ze pod kątem (bo rama to prostokąt).

A przekątne można po prostu nie łączyć na samym rogu tylko trochę bliżej środka (wystarczy 10 -15 cm się odsunąć od rogu )i tez na half lap joint:(

Kod:

----------
|  \   /  |
|    X    |
|  /   \  |
----------


No chyba że wyszperasz jakieś ciekawsze łączenie gdzie wszystkie trzy klocki są łączone w samym rogu. Tak mozna zrobic brindle joint ale nie jestem pewien czy takie łączenie będzie sztywniejsze od wcześniej zaproponowanego. przy czym sugerował bym aby przekątne umieścić w środkowej części.

Ważne jest aby takie łączenia robić dosyć ciasne ale nie tak ciasne abyś potrzebował młotka do montażu. Wtedy brama będzie sztywna.

Jesli brama ma być bardziej trwała (to troche dyskusyjne) to można rozważyć uspawanie ramy z ksztaltownikow stalowych kupionych na złomie. Często tam można znaleźć to co jest potrzebne za cenę będącą ułamkiem ceny stali w sklepie.

melanrz - 2009-04-07, 10:10

mam troche katownikow na dzialce, wiec to nie problem, z tym ze brama z drewna bylaby troszke ladniejsza i co najwazniejsze wykonalbym ja w 100% sam, a co do spawania, to musialbym wujka poprosic... Wiadomo, ze zrobienie czegos samemu jest bardzo przyjemne:) Hmm teraz jakos niedoswiadczony w temacie analizuje kazde Twoje slowo:P
ptoki - 2009-04-07, 10:58

Z kątowników brama może wyjść wiotka to znaczy będzie taka chybotliwa ale u mnie taka o szerokosci ponad 3 metrów i wysokości 1,4m poza chybotliwością całkiem dobrze się sprawuje ale rzeczywiście, brzydka jest okropnie :)

Mniej wypaśna wersja bramy to typ Z

Czyli dwie poprzeczki, jedna przekątna i listewki. Łączenia na half lap i wzmocnione blachą. Wyfrezowania pod listewki.

Dla wąskich bramek spisuje się dobrze.

Ale z robotą poczekaj aż ktoś jeszcze coś zasugeruje bo ja jestem tylko amator :)

RobWan - 2009-04-07, 12:16

Wpusty i czopy i inne połączenia to daje bez wątpienia lepsze połączenie. Ale kupa roboty z tym. I jeszcze jak ptoki sugerował wpusty wzdłuż sztachet? Rowek w sztachecie i ramie bramy? I w to obce pióro? No to roboty do lata.
Jak zaczynasz przygodę z drewnem to proponuję inne rozwiązanie. Docinasz wszystkie listwy na styk, bez zakładek, wpustów, czopów. Ze sklejki w narożnikach i na skrzyżowaniu przekątnych (według mnie nie potrzeba dawać na krzyż) dajesz sklejkę (trójkąty o bokach 20 cm - przyprostokątne). Klej poliuretanowy, wkręty, kup wiertło z pogłębiaczem. W narożnikach uzupełnij puste miejsca pod sklejką zaciętymi odpowiednio kantówką. Sklejki dajesz od strony wewnętrznej. Sztachety na wkręty i poliuretana.
Zawiasy najlepiej przewiercane przez ramę.

Robert

ptoki - 2009-04-07, 16:20

Sugerowalem wpusty na sztachety.
Ale racja zalozylem ze jest dostepna frezarka gornowrzecionowa albo pila, sanki i dluto.

Sadze ze wersja z half lap jointem i jedną przekątną będzie całkiem sztywna. Warto zwrócić uwagę na to aby sztachetki nie były za grube i brama z tego powodu cięższa.

Ale jesli prostota ma być istotna to popieram Roberta.

vaju - 2009-04-07, 19:00

a ja proponuje stosowanie polskiego nazewnictwa, czyli czopy, widlice oraz innych krajowych określeń odnośnie tych połączeń, zawsze to będzie jaśniejsze
19 - 2009-04-07, 19:49

Moim zdaniem kształtowniki metalowe i na to drewno, ponieważ sama konstrukcja drewniana przy tej wielkości się szybko wypaczy i później problemy z domykaniem itp. O jakichkolwiek wpustach zapomnij jeśli nie masz chociaż małego doświadczenia z obróbką drewna ( po prostu się zamęczysz na śmierć :-) )
vaju - 2009-04-07, 20:10

ja mam drewnianą od ponad 15 lat i dopiero po około 10 latach zaczeła się paczyć jak drewno juz zaczęło się psuć, ale teraz będę robił bramę i rama z profila zamkniętego 50/30, pospawa się i będzie luks, sprawdzone w paru przypadkach
gajdar - 2009-04-07, 21:50

moim zdaniem na ramę takiej bramy jeśli ma być na dłużej to tylko stal - profil 60x40 lub 40x40 (w zależności od wielkości skrzydła ) i do tego zaimpregnowane sztachetki .
melanrz - 2009-04-08, 08:54

ale gdybym powrocil do pomyslu pierwszego czyli rama z lat 4x6 to czy nie sa one troche za male? Wiadomo zastosowalbym łączenia opisane przez ptoki. Do tego poprzeczki dwie rowniez z łączeniami...? wytrzymaloby to?
----------
| \ / |
| X |
| / \ |
----------

fabia - 2009-04-08, 18:11

melanrz napisał/a:
ale gdybym powrocil do pomyslu pierwszego czyli rama z lat 4x6 to czy nie sa one troche za male? Wiadomo zastosowalbym łączenia opisane przez ptoki. Do tego poprzeczki dwie rowniez z łączeniami...? wytrzymaloby to?
doradzę ci nie rób ramy z drewna ,tylko profil zamknięty 20x40 zupełnie wystarczy prostokąt i jedna przekątna będziesz miał na wieki
76focus - 2009-04-09, 13:25

też odradzam,po pewnym czasie napewno zacznie opadać,bedziesz musiał wtedy dawać taki wysięgnik z linką. no chyba że zrobisz mega konstrukcję czyli przerost formy nad trescią :-)
RobWan - 2009-04-09, 20:50

Jak sklei to będzie równie dobrze jak stalowa.

Robert

76focus - 2009-04-09, 22:46

RobWan jasne że tak,ale koszt/nakład konstrukcji z profili metalowych jest niewiele większy od drewnianej, a i
bardziej estetyczny . tak myslę sobie. oczywiście Twoja myśl jest jak najbardziej OK. pozdr.

melanrz - 2009-04-10, 00:36

ehh no wlasnie i co tu wybrac... ja myslalem zastosowac łączenia pokazywane wczesniej... skleic je porzanym klejem do drewna, a pozneij zastosowac jakies sruby.... Nie ukrywam ze drewno najdrozsze nie jest... kątowniki mam, ale jak wiadomo lepiej profil zamkniety, a takowy juz musze kupic... i tu jest problem... bo to sa kolejne koszty... Fakt nie patrzylem ile, ale za darmo nikt tego nie odda... A zeby zrobic to estetycznie, to wszystkie probfile o takim samym wymiarze... a idac tym tropem to chyba musze zamowic nowki, badz szukac kogos..

?Nie ukrywam ze wzialbym ta brame gotowa za 300 zl bo jest to typowa brama metalowa z katownika ale facet juz kilka razy mnie zbywal mowiac, ze narazie eszcze nie i zadzwonic pozniej... i mam ochote zrobic samemu brame nie patrzac na niego, z tym ze potrzebuje porady czy to sie w ogole oplaca

ptoki - 2009-04-10, 07:14

Jesli masz katownik to rozwaz sposob jego zespawania nastepujacy:

gorna poprzeczka grzbietem w góre, dolna grzbietem w dol.
Prawa i lewa grzbietem do srodka.

Po przecięciu kątownika pod kątem 45st. Powstaja odpowiednie wciecia ktore pasuja na grzbiet. Do tego dospawac kilka sztachetek z pręta/kątkownika i do tego przykręcać poziome sztachetki drewniane.

Podpatrzone na płotkach w warszawie. Całkiem przemyślna konstrukcja pod względem sztywności.

Ale ja bym wolał drewniane. :)
Jesli wykonasz wcięcia na sztachetki w poprzeczkach to sztachetki dosyć skutecznie konstrukcję usztywnią i brama nie zwiśnie. A drewniana będzie trochę lżejsza od metalowej.

melanrz - 2009-04-10, 14:27

ok.. nie bardzo tylko moge sobie wyobrazic wciecia na sztachetki.. czyli w poprzecznej czesci ramy wciecia o szerokosci sztachety tak?
bart - 2009-04-10, 16:51

Witam. kiedyś na jakimś forum znalazłem taką brame trochę inna jak na szkicu
ale chyba ładniejsza


ptoki - 2009-04-10, 21:28

Tak te wciecia najlepiej wyfrezowac przy pomocy wzornika i tulejki kopiującej albo podciąć zwykłą piłą do drewna i dłutem wydłubać na równo. Już 5-8mm wpuszczenie sztachetki doda sztywnosci i zapobiegnie zwisaniu bramy. Wazne aby te wciecia byly ciasno pasowane.

Aha i poprawka do pomyslu z katownikami. Warto oba poprzeczne katowniki dac grzbietem w gore to sie woda nie bedzie zbierac i zminimalizuje rdze.

Jesli nigdy sie w takie cos nie bawiles zrob sobie probe na malej ilosci materialu i potestuj wytrzymalosc metodami czolgowymi :)

melanrz - 2009-04-10, 23:22

jeszcze tylko raz powtorze moje pytanko. 6*4 wytrzyma tak?

Bart brama ładna, ale kompletnie nie pasujaca do mojej dzialeczki:)

ptoki - 2009-04-11, 00:46

Skoro nikt nie podchwycil pytania to powtarzanie na wiele sie nie zda.
Wychodzi na to ze nikt takiej bramy nie robil i nie ma zweryfikowanych zyciem porad.

Zaryzykuj i zrob brame z takich klockow. Ja bym ustawil klocki wymiarem 4cm gora/dol bo wtedy wskaznik wytrzymalosci na zginanie jest wiekszy. Ale pewnosci ze na pewno zadziala nie dam bo takiej nie robilem.

Sadze ze chodzi ci po glowie cos w rodzaju:


lub



A tu masz calkiem dobry pomysl aby zawiasy pomagaly konstrukcji aby nie owisnęła (zawiasy musza byc ciasne a nie byle jakie.

Wpisz sobie w google wooden gate w wyszukiwaniu grafiki i zobacz ktora wyglada ladnie i jest bez kolka na koncu to bedziesz mial duza doze pewnosci ze nie owisnie po paru latach.


tak mniej wiecej wyglada pomysl ktory sugerowal RobWan (tylko on sugerowal ten narozny element ze sklejki.



A tak wyglada ciekawy pomysl aby zawiasy pomagaly konstrukcji z drewna i chronily ja przed owisaniem. Ale zawiasy musza byc ciasne.



A tu masz cos o co chyba ci chodzi:
Widac ze przekątna sie zaczyna nie centralnie w rogu tylko troche blizej srodka.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group